Každý, kdo řídí moderní sériově vyráběný dieselový motor, musí tankovat nejen palivo, ale i močovinu. Rozpuštěná ve vodě se prodává pod názvem AdBlue ® . Pouze s tímto redukčním činidlem mohou výrobci vozidel splňovat normy pro emise oxidů dusíku platné v Evropě. Žádná technologie bez nástrah: Bez odpovídající péče je možné poškození výfukového systému. A zde přichází na řadu koncentrát přísady DEF Anti Crystal Additive Concentrate, nově vyvinutý společností LIQUI MOLY.
Pro udržení vozidla v pohybu je nezbytná motorová nafta. AdBlue® vytváří předpoklady, které umožňují vznětovému motoru splňovat zákonem předepsané limity oxidů dusíku. Redukční činidlo AdBlue® , známé také jako kapalina do výfukových plynů (DEF), se vstřikuje do horkého výfukového traktu v příslušných dávkách prostřednictvím samostatné nádrže. „Roztok se tam odpařuje. Zbytky se mohou tvořit, protože na povrchu výfukového potrubí se vytváří kapalný film, kde se voda odpařuje rychleji, než se močovina dokáže rozložit,“ říká David Kaiser, vedoucí výzkumu a vývoje ve společnosti LIQUI MOLY. Je zodpovědný za vývoj koncentrátu přísady DEF Anti Crystal Additive Concentrate. „Přísada snižuje teplotu, aby se dosáhlo tzv. Leidenfrostova efektu. Tento jev podporuje bezezbytkový rozklad roztoku AdBlue® . Leidenfrostův efekt snižuje tvorbu kapalného filmu na povrchu výfukových plynů,“ pokračuje David Kaiser.
Sférou vlivu aditiva je systém čištění výfukových plynů, zkráceně systém SCR. SCR je zkratka pro selektivní katalytickou redukci. S pomocí této technologie se oxidy dusíku vznikající během spalovacího procesu ve vznětovém motoru přeměňují v katalyzátoru na elementární dusík a vodu. Ústřední součástí technologie čištění SCR je dávkovací systém. A jeho srdcem je čerpadlo.
Zbytky se mohou tvořit, protože AdBlue® se skládá přibližně ze dvou třetin z demineralizované vody a asi z jedné třetiny z močoviny. Při zahřívání této látky vznikají oddělením amoniaku organické sloučeniny biuret a triuret. „V potrubí nebo v dávkovacích ventilech se tvoří krystaly močoviny. K tomu dochází, když se voda v potrubí odpařuje nebo vypařuje,“ vysvětluje vedoucí vývoje. V extrémních případech to vede k ucpání systému AdBlue® . To může následně poškodit čerpadlo a vstřikovací trysky nebo spustit chybové hlášení v řídicí jednotce motoru. „Povrchově aktivní látka obsažená v aditivu snižuje povrchové napětí v AdBlue® . Zabraňuje tvorbě kapek. Tím se zabrání vzniku nežádoucích krystalů a usazenin na vstřikovací trysce,“ říká David Kaiser.
Citlivost na chlad je druhou slabinou vodného roztoku. Aby systém SCR nebyl zamrznut, používají výrobci vozidel ohřívače. Aktivují se však pouze při nastartování motoru. „AdBlue® zamrzá při teplotách pod -11,5 °C. S naší přísadou můžete snížit bod mrazu na přibližně -16 °C,“ vysvětluje David Kaiser. Protože stavební vozidla jsou na staveništích často nechráněna před chladem, v zimě se zvyšuje riziko poruchy. Různé stavební firmy a také dílny se obrátily na společnost LIQUI MOLY s dotazem na produkt, který by tento problém vyřešil. Výsledkem je koncentrát přísady DEF Anti Crystal Additive Concentrate.
Přísada má však pouze preventivní účinek. Stávající krystalizaci lze odstranit pouze mechanicky. Ve většině případů se to provádí nákladnou výměnou dílů. „Proto je zde poskytování informací tak důležité,“ zdůrazňuje odborník.
Nový produkt je k dispozici v plastové nádobě o objemu 2,5 litru a v plastové dávkovací lahvičce o objemu 250 mililitrů.
Zdrol: Liqui Moly.de
Komentáře
Diskuze je prázdná.